Werkstress? Gezond leven en praten helpt!

Werkstress? Gezond leven en praten helpt!

18 nov 2015 420

Rene Ravestein

Gezond leven is en blijft de beste manier om stress te lijf te gaan, zeggen Ernst Lutgert en Serge van Amstel, bedrijfsarts en GZ-psycholoog bij Arbo Unie. ‘Als mensen gezond leven, neemt hun belastbaarheid en veerkracht direct toe. Ook gaat de productiviteit van werknemers met 10 tot 15% omhoog.’

Foto: Pixabay

Goed eten en drinken, voldoende bewegen en slapen, afwisselen van inspanning en ontspanning als beste remedie tegen werkstress. Hoe simpel kan het zijn? Het is om die reden altijd raadzaam om medewerkers de mogelijkheden aan te reiken en te ondersteunen om gezonder te werken en te leven. Tegelijkertijd is werkstress ook een zeer persoonlijke aangelegenheid. Iedere medewerker is anders, iedere situatie is anders.

Lutgert: ‘De mate van persoonlijke belastbaarheid en mentale veerkracht zijn van vele factoren afhankelijk.’ Van Amstel: ‘Het heeft ook te maken met mindset en persoonlijkheid. Staat iemand open voor verandering of is iemand juist heel voorzichtig? Maar ook met de sociale omgeving: kan iemand wel of niet werk en privétaken combineren, is iemand wellicht mantelzorger? Ook competenties spelen een grote rol. De ene persoon heeft meer in zijn mars dan de ander of is eenvoudigweg beter geknipt voor bepaalde taken.’

Een beter gesprek
Juist omdat er grote verschillen zijn tussen medewerkers raden bedrijfsarts Lutgert en GZ-psycholoog Van Amstel HR-managers aan om, naast genoemde generieke voorzieningen en maatregelen, open het gesprek aan te gaan met medewerkers. De manier waarop dit gesprek plaatsvindt is belangrijk, aldus Lutgert. ‘Doe geen toezeggingen die je niet kunt waarmaken. En zeg nooit als iemand klaagt over werkdruk: even een tandje erbij. Dan weet je namelijk zeker dat deze persoon je nooit meer om hulp zal vragen. Zo raak je het zicht kwijt op hoe mensen zich voelen en hoe ze in hun werk staan.’

Het echte probleem
Volgens Van Amstel is de toonzetting van het gesprek cruciaal. Hij pleit voor zogenaamde hoe- en wat-vragen. ‘Blijf weg van waarom-vragen: waarom krijg je jouw werk niet af terwijl dat anderen wel lukt, waarom ben je ook ’s avonds nog zo vaak aan het werk? Als je zo te werk gaat, is de kans groot dat iemand zich defensief opstelt. Hoe- en wat-vragen nodigen uit tot een open gesprek. Hoe komt het dat je het altijd zo druk hebt? Wat breekt je op, wat zit je in de weg? Als je het gesprek zo inricht is de kans veel groter dat iemand je vertelt waar het echte probleem zit. De mantelzorg blijkt een struikelbok, de privépartner blijkt minder flexibel, of iemand geeft eerlijk toe dat hij of zij specifieke kennis of vaardigheden mist. Als mensen vertellen wat hun grootste struikelblok is, kun je medewerkers ook gericht gaan ondersteunen.’

 

http://www.penoactueel.nl/Arbo/Algemeen/2015/11/Werkstress-Gezond-leven-en-praten-helpt-2719453W/

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *